Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň Hlavní nádraží

Hlavní vlakové nádraží v Plzni, které bylo postaveno v roce 1907, procházelo zásadní rekonstrukcí, jejímž cílem bylo modernizace a zlepšení služeb pro cestující. Tato historická budova, vybudovaná v novorenesančním a secesním stylu podle návrhu architekta Františka Škardy, byla v minulosti několikrát přestavěna a obnovena.

Historie Hlavního nádraží v Plzni sahá až do 19. století. První železniční stanice v Plzni byla otevřena v roce 1862, ale dnešní výpravní budova byla postavena až na počátku 20. století. V roce 2000 byla budova vyhlášena kulturní památkou České republiky, což podtrhuje její historický význam.

Rekonstrukce byla navržena tak, aby byla budova přístupnější a bezbariérová. Nový informační panel usnadní orientaci cestujících a přehlednost odjezdů vlaků. Naše společnost ASLA s.r.o. se na této akci podílela ve spolupráci s generálním dodavatelem METROSTAV DIZ s.r.o., OHL ŽS, a.s. a AVERS spol. s.r.o.

Naší hlavní úlohou bylo dodání ocelových konstrukcí a zámečnických prvků. Realizovali jsme nosné prvky stropních konstrukcí o celkové hmotnosti 140 tun, schodišťové konstrukce, vazníkovou střechu, ocelovou podkonstrukci odjezdové tabule a další nezbytné prvky. Jednou z nejvýznamnějších částí projektu byla ocelová konstrukce krovu hlavní výpravní budovy, která váží okolo 50 tun. Tato konstrukce není pouze statickým prvkem; stává se architektonickou dominantou prostoru, kterou mohou cestující obdivovat při každé návštěvě nádraží.

Realizace rekonstrukce probíhala od roku 2021 do roku 2024. Pro naši společnost byla tato zakázka zajímavá nejen z pohledu lokality a bohaté historie stavby, ale také představovala velkou výzvu jak z projekčního, tak z výrobního hlediska. Jsme hrdí na to, že jsme mohli být součástí této významné akce pro město Plzeň.

Na závěr bychom chtěli poděkovat všem našim partnerům a zaměstnancům za jejich úsilí a odbornost, díky nimž jsme schopni realizovat takto významné projekty. Rekonstrukce Hlavního nádraží v Plzni není pouze příležitostí k modernizaci veřejné dopravy, ale také k zachování historického dědictví pro budoucí generace.

Těšíme se na vaši návštěvu Hlavního nádraží v Plzni a věříme, že nová podoba nádraží přispěje k pohodlnějšímu cestování!

Celková finanční náročnost rekonstrukce dosáhla k lednu 2024 1.030.000.000 Kč. Naše společnost dodala konstrukce o celkové hmotnosti 283.958 kg.